20100705

56-59

Jumaat - 10:00 malam

 

Telah membuat perjanjian tak rasmi dengan jiran untuk menonton di kedai milik bumiputra yang mempunyai skrin besar. Hendak menyokong perniagaan saudara sebangsa niat kami.

 

Malang sekali,kedai yang selalunya tidak ramai pengunjung tiba-tiba berlainan sekali pada malam itu. Anggaran pengunjung pada malam tu mungkin sama banyak dengan bilangan nyamuk regular. Jadi, ada juga kebaikannya - risiko digigit nyamuk akan berkurang.

 

Berdasarkan falsafah siapa cepat dia dapat tempat duduk best , kami hanya mampu berada di sudut sukar. Ala corner flag view di stadium.

 

 Niat kedua kami adalah untuk menyokong perlawanan di antara dua pasukan hebat.


Mujur tiada yang fanatik sampai mengecat muka atau membawa vuvuzela. Yang memakai jersi Brazil hanya seorang lelaki pertengahan umur dan seorang auntie rugged yang hanya tiba setelah Filipe Melo menjaringkan gol. Dia ditemani oleh suami yang bergaya seperti mat motor. Selebih bersahaja memakai t-shirt biasa yang mungkin akan terus dipakai ketika tidur nanti. 


Tidak kelihatan ada gaya seperti penyokong Belanda walaupun ramai yang menepuk meja kecewa selepas Brazil mendahului dan menguasai perlawanan dengan corak menghiburkan dan gaya pasukan bakal juara. Belum panas lagi.


Pengadil juga lucu bedasarkan prestasi perlawanan terdahulunya dan beliau tidak mengecewakan. Sedang leka melayan perlawanan, tiba-tiba terasa sesuatu yang tak kena. Nescafe tarik belum sampai walaupun dah nak halftime.


Hati sudah panas. Urat kepala aku sudah timbul seperti playmaker pasukan Belanda. Terasa nak baling meja ke arah kaunter. Tapi rasional hati berkata dengan suasana penonton yang di luar dugaan itu, tiada siapa yang mengharap akan mendapat layanan mesra.

 

"Mintak maaf bang, gelas besar dah habis. Guna gelas plastik ya..," . Terdengar bisikan pelayan kepada abang meja sebelah.


Belum sempat mendengar jawapan, kedai berubah menjadi riuh rendah. Belanda telah melakukan apa yang Brazil lakukan pada first half dan saling menyerang dan suasana ini berterusan sehingga habis perlawanan. Belanda  menang 2-1 adalah pasukan yang hebat dan bukan kerana urat kepala aku timbul lalu menaikkan semangat mereka.


[,]

Kami pulang dengan gembira kerana kedua-dua niat kami termakbul.


Sabtu 2:30 pagi

 

Kedua-dua pasukan ini tidak dijangka untuk sampai ke peringkat ini. Walau bagai mana pun mereka tidak mengecewakan.

 

Bintang hitam bergembira sementara

 Penjaga gol yang menyamar memakai baju sama dengan pemain padang

 Abrue memulakan pesta

 Baru ada orang lain berani turut serta

 Suasana kedai kopi di Ghana

 
Suasana jalanan di Ghana 
 
 Sebak walaupun muka bercahaya

Sabtu  10:00 malam

 

Aku ada perasaan sentimental dengan mereka ini


Aku memilih untuk memakai jersi siam Jermen aku ke kedai semalam. Suasana hampir serupa dan aku berasa girang.

 

 Saya di pihak ini


Ahad 2:30 pagi

 

 Biar gambar saja yang bercerita.

 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan