20100925

I am Muslim

Kerana kita selalu lepak orang yang bukan Muslim tak semestinya kita akan terpengaruh dengan agama dan cara hidup mereka. Adakalanya kita akan menjadi lebih baik dan cuba memahami agama dengan lebih mendalam.

Sebagai golongan minoriti di office, mahu tak mau terpaksa juga bergaul dengan mereka. Dan bila masuk topik Islam, pecah peluh juga nak explain.

Mereke golongan profesional dan educated. Takkan nak jawab tanpa hujah dan fakta walaupun sambil gelak-gelak. Walaupun tak alim dan warak, sekurang-kurangnya nampak macam ambil berat dengan agama dan cara hidup sendiri.

Sedar diri tak fasih bahasa Inggeris, cuba terangkan dalam bahasa kebangsaan. Malang sekali adakalanya gagap juga kerana kurang keyakinan diri. Bila jadi begini, bukan setakat nak berdakwah, nak defend hukum agama pun belum tentu.

Beberapa bulan lepas aku pergi Dogathon di UPM. Ya betul. Pertunjukan anjing. Pergerakan agak terbatas kerana tak biasa dan tak pernah berada di lautan anjing.

Di sebuah booth, seorang rakan explain dengan seorang auntie bukan Muslim bila dia cakap seorang perempuan Saudi membiak anjing di rumahnya,
"Our country is using the toughest mazhab. We can touch dogs and keep as pet but then ,only certain angels not all,won't be in our house."
Terkejut juga dengar macam tu tapi nak counter tak reti pula pada masa tu. Dah balik baru terfikir. Sesuai dengan fitrah diri sendiri yang kurang bercakap dan ambil masa untuk berfikir.

Sepatutnya tak boleh cakap toughest, lebih baik guna thorough, detail ataupun considering worst case scenario. 

Tak nampaklah Islam ni membebankan dan memang tak pun.

[,]

Harap-harap student veterinar yang terpaksa bergelumang dengan najis Mughollazoh tu bersucilah dengan teliti.

[,]

Pagi tadi jogging di sekitar kejiranan dengan penuh kegusaran. Anjing-anjing jiran sibuk nak join sekali.

[,]

Alangkah bagusnya kalau aku boleh jadi begini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan