20100904

Tanggungjawab

Hujan jarang berlaku di Dubai apatah lagi hujan emas.

Adik aku lelaki aku kerja di Dubai. Kalau di sana mungkin taraf dia Bangla atau Indon saja. Miskin walaupun tak hidup melarat.

Gaji beribu-ribu tapi nak apply kredit kad tak approve. Kalau di tanah air, dengan gaji macam tu,senang senang saja lepas.

Kerajaan sana jaga kebajikan rakyat. Elaun bersepah dan gaji pekerja tempatan minimum cecah double pay daripada pekerja asing yang setaraf kerja.

Macam mana tak masuk dalam kategori susah kalau pemandu teksi yang digajikan oleh kerajaan dengan 9000 dirham.

Kerajaan dengan polisi rakyat didahulukan masih kekal dengan RM1500 adalah gaji eksekutif.

Tahun lepas pada ketika ini adik aku call. 
"Tolong bayar zakat bang. Kat sini jauh nak bayar. Tak dak transport. Nak bayar tempat orang kaya ni sapa layak nak terima. Duit taktau lepas kemana"
Esoknya aku pergi jumpa amil yang dilantik. Emak tepuk bahu tanya untuk siapa. Sambil senyum dia balas,

"Biar mak bayar. Anak mak yang bujang kira tanggung jawab mak lagi"

Mata berkaca.

Tahun ni aku dah kerja di kota. Hujan sekali sekala sekarang dan terasa seperti batu.

Lepas bersolat Jumaat di Masjid Besi Putrajaya aku bersalam dengan amil.

Putrajaya kononnya tiada orang miskin juga menurut kata perdana menteri beberapa bulan lepas.

Tiba-tiba teringat mak. Mata berkaca.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan